Diabetes mellitus type I of II

Weet u wat u juist wel of niet mag en kan eten? Heeft u wel eens last van een te lage bloedsuiker (hypo) of juist een hoge bloedsuiker (hyper) en weet u wat de juiste manier is om hiermee om te gaan? Dit zijn allerlei vragen die u zou kunnen hebben wanneer u de diagnose (suikerziekte) diabetes mellitus heeft.

Steeds meer mensen krijgen diabetes. Natuurlijk groeit de bevolking, en worden we steeds ouder. Maar de maatschappij wordt ook steeds ongezonder en dat vergroot de kans op diabetes type 2.

De diëtisten van diëtistenpraktijk VOLOP!!! stellen samen met u een persoonlijk dieet op. Hierbij houden wij rekening met uw huidig voedingspatroon, leefstijl en medicatie. De intensieve begeleiding zorgt voor stabielere bloedsuiker waardoor complicaties ten gevolge van diabetes voorkomen/uitgesteld of verminderd kunnen worden.

Complicaties van diabetes zijn gevolgen aan o.a. de voeten, zenuwen, ogen, nieren en hart- en bloedvaten. Complicaties kunnen ontstaan doordat hoge bloedsuikers na een tijdje bloedvaten en zenuwen beschadigen.

Waar wij samen met u aan kunnen werken:

• Een diëtist kan helpen om de hoeveelheid koolhydraten in je voeding goed af te stemmen. Wij houden hierbij rekening met de medicatie die je gebruikt.
  • Een diëtist kan begeleiding bieden bij het afvallen. Bij overgewicht krijgt het lichaam vaak moeite om de bloedsuiker in balans te houden. Want het reageert dan minder goed op insuline. Dit kan leiden tot diabetes. De kans op diabetes wordt al meteen kleiner als je afvalt. Zelfs bij een paar kilo. Verder worden lichaamscellen ook weer gevoeliger voor insuline. Op deze manier lukt het soms om de medicatie af te bouwen of kun je er zelfs helemaal mee stoppen.
  • Ten slotte kunnen wij jou helpen bij het kiezen van de juiste vetten, om zo de kans op hart- en vaatziekten te beperken.