Wat behandelen we ook:

Steeds meer mensen krijgen diabetes. Natuurlijk groeit de bevolking, en worden we steeds ouder. Maar de maatschappij wordt ook steeds ongezonder en dat vergroot de kans op diabetes type 2.

Diëtistenpraktijk VOLOP!!! stelt samen met u een persoonlijk advies op. Hierbij houden wij rekening met uw huidig voedingspatroon, leefstijl en medicatie. De intensieve begeleiding zorgt voor stabielere bloedsuiker waardoor complicaties ten gevolge van diabetes voorkomen/uitgesteld of verminderd kunnen worden.

Complicaties van diabetes zijn gevolgen aan o.a. de voeten, zenuwen, ogen, nieren en hart- en bloedvaten. Complicaties kunnen ontstaan doordat hoge bloedsuikers na een tijdje bloedvaten en zenuwen beschadigen.

Waar wij samen met u aan kunnen werken:

Een diëtist kan helpen om de hoeveelheid koolhydraten in je voeding goed af te stemmen. Wij houden hierbij rekening met de medicatie die je gebruikt.
Een diëtist kan begeleiding bieden bij het afvallen. Bij overgewicht krijgt het lichaam vaak moeite om de bloedsuiker in balans te houden. Want het reageert dan minder goed op insuline. Dit kan leiden tot diabetes. De kans op diabetes wordt al meteen kleiner als je afvalt. Zelfs bij een paar kilo. Verder worden lichaamscellen ook weer gevoeliger voor insuline. Op deze manier lukt het soms om de medicatie af te bouwen of kun je er zelfs helemaal mee stoppen.
Ten slotte kunnen wij jou helpen bij het kiezen van de juiste vetten, om zo de kans op hart- en vaatziekten te beperken.

Hart- en vaatziekten is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende ziektebeelden die met hart en vaatziekten te maken hebben. Zoals hartfalen, aderverkalking, beroerte ect.

Er zijn verschillende dingen die invloed hebben op het ontwikkelen van een hart- en vaatziekten. Zou het bijvoorbeeld erfelijk bepaald zijn of kan leefstijl een rol spelen. Bij het laatste kun je denken aan stress, gewicht, voeding en weinig bewegen deze kunnen leiden tot een te hoge bloeddruk of cholesterol.

Een te hoog cholesterol wil zeggen dat de hoeveelheid vetten te hoog is in je lichaam. Een klein deel daarvan komt uit de voeding daarnaast maakt je lever ook cholesterol aan omdat we het ook nodig hebben voor bijvoorbeeld cel opbouw. Als het cholesterol te hoog is kan het zinvol zijn om de verzadigde vetten in de voeding te minderen en de onverzadigde vetten te verhogen.

Wanneer er namelijk te veel cholesterol in het lichaam zit kan dit langs de kanten van de ader ophopen wat leidt tot een vernauwing van de ader. Hierdoor loop je risico op een beroerte.

Naast de aanpassing in de voeding kan het helpen om meer te gaan bewegen volgens de beweegnorm 30 minuten per dag matig intensief en ook het gewicht naar beneden krijgen wanneer er sprake is van overgewicht kan helpen om tot een verlaging van het cholesterol te komen.

Het hartpomp met kracht het bloed door de aders van ons lichaam. Wanneer het te hoog word, kan dit schade opleveren voor het lichaam aan onder andere nieren, daarnaast is het een risico voor het ontwikkelen van andere hart- en vaatziekten. Qua voeding kan er aan verschillende dingen worden gedacht zoals zoutgebruik, vetten maar ook weer het gewicht verminderen, als er sprake is van overgewicht, dat al kan helpen voor een verlaging van de bloeddruk.

COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease en is een Engelse afkoring. Dit betekent Chronische Obstructieve Long Ziekte, een langdurige blijvende longziekte met vernauwing van de luchtwegen. Hierbij komen vaak klachten kijken van benauwdheid doordat het ademhalen minder goed gaat, vermoeidheid, gewichtsverlies of toename.

COPD is er in verschillende gradaties van I t/m IV, hoe hoger hoe erger de beschadiging aan uw longen is. Echter zegt dit niks over de hoeveelheid klachten die u ervaart.

In veel gevallen is er op een zeker moment sprake van gewichtsafname die ongewenst is. Dit komt omdat het lichaam topsport aan het bedrijven is om alles in het lichaam goed te blijven voorzien van zuurstof. Wanneer het eetpatroon dan onveranderd blijft, gaat het lichaam de energie uit de spieren halen. Dan val je af en gaat de conditie door spierafspraak hard achteruit.

Door het minder kunnen/gaan bewegen in verband met de vermoeidheid kan ook zijn dat het gewicht oploopt. Hierdoor kun je meer ziektelast van ervaren omdat het lijf meer moet meedragen. Soms kan het dan helpen om wat af te vallen, echter is het heel belangrijk dat dit langzaam en op de juiste manier gaat om spierafspraak weer te voorkomen.